31% organizacji biznesowych planuje w ciągu najbliższego roku rozpocząć proces transformacji cyfrowej, a 25% już to zrobiło. Zaledwie 1% firm prowadzi te działania u siebie - pozostali decydują się na outsourcing (Managing Digital Marketing 2020 raport). Komu w strukturach firmy powierzyć zadania z tym związane? Dowiedz się dlaczego warto znaleźć profesjonalistę w tym obszarze i gdzie go szukać.

Specjalista od transformacji cyfrowej (digital transformation manager) to fach, który powstał stosunkowo niedawno. W przypadku większości firm, które chcą utrzymać swoją pozycję na rynku, transformacja cyfrowa to w zasadzie tylko kwestia czasu. Ludzie odpowiedzialni za jej przeprowadzenie są niezbędni, a zapotrzebowanie na ich wiedzę dowodzi, że automatyzacja procesów biznesowych wcale nie zabiera ludziom pracy, a wręcz przeciwnie! Przyczynia się do rozwoju nowych kompetencji i kreuje nowe stanowiska pracy. Nie bez powodu mówimy o tych ludziach knowledge workers

Firmy i organizacje gotowe do szerszego wykorzystania tej technologii podnoszą swoją wydajność o ok.25%. Prawie tyle samo wzrasta też przychód „zwinnie” zarządzanych przedsiębiorstw. Transformacja cyfrowa jest dziś więc nie tylko koniecznością, ale uzasadnioną zmianą dla tych, którzy chcą skutecznie konkurować na rynku i poprawiać swoje wyniki.





Poznaj 5 powodów, dla których każda organizacja myśląca o rozwoju w nowej rzeczywistości rynkowej powinna zatrudnić specjalistę od transformacji cyfrowej. 

1. Fachowiec wybierze efektywne rozwiązania technologiczne
Transformacja cyfrowa wymaga wdrożenia rozwiązań technologicznych, na przykład wykorzystujących chmurę. Włączenie ich w strategię rozwoju przyniesie korzyści tylko wtedy, gdy będą one dopasowane do potrzeb konkretnej firmy. 
Niestety obecnie oferta na rynku technologicznym jest mega szeroka (i wciąż ulega poszerzeniu) i trudno wybrać rozwiązanie, które idealnie wpisze się w strategię konkretnego przedsiębiorstwa.  Specjalista, który umie przeprowadzić ten proces bezbłędnie, pomoże zaoszczędzić pieniądze i wybrać to, co sprawdzi się najlepiej. 
Nawet renomowana agencja nie zawsze jest w stanie wczuć się w markę na odpowiednim poziomie. Jeśli więc z góry wiesz, że Twój brand potrzebuje bardziej indywidualnego podejścia i specyficznej opieki - lepiej zainwestować w pojedynczego fachowca-freelancera albo zbudować dedykowany dział w strukturach firmy. 

2. Bądź "agile"
Organizacja, która chce generować zyski, powinna działać prężnie - i to nie tylko wobec klienta, ale także względem konkurencji. Nie jest to możliwe bez uwzględnienia rozwiązań technologicznych, które pozwolą np. szybko opracowywać i oferować nowe produkty. Bycie “agile” oznacza także umiejętność szybkiego eliminowania efektu wąskiego gardła i zwiększenia potencjału produkcyjnego. Zadaniem transformation managera jest zadbanie o to wszystko. Ale też i dużo więcej.

3. Klient będzie pozostawać w centrum
W świecie technologii klient nie zawsze musi zdawać sobie sprawę ze swoich potrzeb - ludzie nie potrzebowali tabletów, dopóki producenci sprzętu ich nie przekonali, że warto posiadać takie urządzenie. Ale nie oznacza to, że można skupić się na rozwoju biznesu, zapominając o kliencie. Nadal niezwykle ważne jest jego doświadczenie związane z obcowaniem z naszą firmą i oferowanymi przez nas usługami lub produktami. 
Tymczasem przeprowadzenie firmy przez proces transformacji cyfrowej jest pod tym względem ryzykowne. W końcu wdrażane rozwiązania z zakresu IT mają m.in. zwiększyć stopień automatyzacji pracy i zminimalizować koszty związane z obsługą klienta. Transformation manager potrafi jednak tak zarządzać tym procesem, by nigdy nie poczuł się on zaniedbany. A wręcz przeciwnie!

4. Zyskasz wizję na rozwój przedsiębiorstwa w kierunku digital
Zgodnie z badaniami MIT i Capgemini, wszystkie udane transformacje cyfrowe przedsiębiorstw zostały zainicjowane przez kierownictwo firmy i przeprowadzone zgodnie z opracowaną wcześniej wizją. 
Strategia wdrożenia transformacji cyfrowej w firmie jest niezwykle ważna, bowiem pozwala przekonać pracowników, że muszą być innowacyjni i działać we wspólnie wytyczonym kierunku. Pokazać im, że proces, który zachodzi w przedsiębiorstwie ma sens i przyniesie korzyści. Żeby jednak opracować strategię i wizję cyfrowej transformacji przedsiębiorstwa, trzeba posiadać wiedzę i doświadczenie w tym zakresie.

5. Technologia dopełni pracę ludzi
Rozwiązania technologiczne są tylko częścią transformacji cyfrowej, która nie ogranicza się tylko do wdrożenia ich w przedsiębiorstwie, ale także do całościowej zmiany podejścia do strategii rozwoju firmy. To najważniejszy powód, dla którego za jej przeprowadzenie powinna odpowiadać osoba o wiedzy zarówno z zakresu IT, jak i biznesu. Zadba ona o to, by to nadal ludzie pozostawali najważniejszym zasobem organizacji oraz o to, by technologia tylko umożliwiała im pełne wykorzystywanie swojego potencjału. 

Jak znaleźć specjalistę od transformacji?
Osobę odpowiedzialną za przeprowadzenie tego procesu w firmie można zatrudnić na kontrakt w ramach standardowego procesu rekrutacyjnego. Ale w przypadku niewielkich organizacji jest to często rozwiązanie nieopłacalne z punktu widzenia finansowego. 
Dobrym pomysłem w takiej sytuacji jest skorzystanie z usług niezależnego freelancera, będącego specjalistą w zakresie transformacji cyfrowej. To rozsądne i opłacalne, bo klient wykorzystuje wiedzę i doświadczenie zdobyte na szeregu innych projektów i płaci tylko za czas wykorzystany na konkretne zadania, nie musi utrzymywać konsultanta na stałe. 
Fachowca możesz znaleźć np. w internecie. Trafisz na niego za pośrednictwem bloga, mediów społecznościowych albo platform typu Upwork.

Post a Comment

Leave a message

Nowsza Starsza