Dlaczego blogi, mimo upływu lat, wciąż cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem ze strony internautów? O samej istocie blogowania powiedziano już bardzo wiele. I choć wszyscy doskonale wiemy, że obraz (video również) może zastąpić wiele słów pisanych, to nadal chętnie czytamy i świadomie przeglądamy blogi.

Blogosfera, pomimo znacznej konkurencji ze strony mediów społecznościowych, ma się dobrze. Dotyczy to nie tylko blogów prywatnych, lecz także i firmowych. Jak zatem pisać, aby chciano nas czytać? Gdzie szukać nowych czytelników? I w jaki sposób zarabiać pieniądze? 

Na samym początku... nie było blogów dzisiejszych, a jedynie skromne pamiętniki w których bloger(ka) dzielił(a) się informacjami ze swojego życia. Kontrowersje zauważyć można było już w tamtych czasach - niektórzy lubowali się w podglądaniu rzeczywistości innych, z kolei inni krytykowali publiczne pokazywanie realnego życia.



Blogi używano (i wciąż się używa) do komunikacji z innymi. Są one niezawodnym sposobem na pokazanie niecodziennych talentów, rozwiązywanie problemów, a także dzielenie pasjami czy poglądami, edukowanie oraz budowanie własnej społeczności / marki. Aż doczekaliśmy chwili w którym prywatne blogi przekształcać się zaczęły w firmowe / biznesowe i generować pierwsze przychody. 

Czy warto blogować w 2020 roku? 

Oczywiście, że tak. Każdy szanujący się blog gromadzi dookoła społeczność ludzi, którzy z biegiem czasu mogą się stać konsumentami (klientami). Im blog ciekawszy i wyróżniający się od reszty, tym większa szansa na zdobycie szerokiego grona odbiorców.
Jest też dobra wiadomość, gdyż bloger gromadzący publiczność jest wpływowym (mniej albo bardziej) liderem opinii / influencerem. Oznacza to, że z jego zdaniem liczą się inni i jeśli poleci produkt na łamach bloga, to czytelnicy chętnie go kupią. Liderzy niejednokrotnie wytyczają trendy i sprzedają swoim niebanalnym sposobem postrzegania rzeczywistości. Jeśli produkt jest oceniony w superlatywach - to świetnie. Gdy jednak nie spełni oczekiwań - może dojść do publikacji negatywnej recenzji, a przecież nie o to w tym wszystkim chodzi...

Jeśli Twoja firma nie posiada zbyt wielu klientów czy ruchu na stronie internetowej - warto poszukać blogera, który działa w Twojej niszy i ma (jeszcze) stosunkowo niewielką publiczność. Porównując zasięgi jego bloga i Twojej witryny firmowej, może się okazać, że blog generuje ich (XX-ileś-tam-X) więcej i współpraca z nim to świetny pomysł: dla Ciebie - bo dotrzesz do większego grona potencjalnych klientów.  I dla blogera - bo zdobędzie doświadczenie komercyjne i będzie mógł zarabiać.

Recepta na skuteczny blog?

Mawia się, że złotego środka nie ma. Konkretnego przepisu na sukces też nie. I to prawda. Niemniej jednak informatyk nie poprowadzi ciekawego bloga motoryzacyjnego, bo zabraknie mu tematycznej wiedzy. Dlatego też, choć bloga może mieć każdy, to tak naprawdę blogowaniem powinni się zająć Ci, którzy dysponują wiarygodną wiedzą w danym temacie i potrafią posługiwać się poprawną polszczyzną.



Tematyka bloga

Za każdym blogiem stoi człowiek, więc warto dobrze przemyśleć tematykę bloga zanim zaczniemy go prowadzić. Na łamach strony bloger powinien być sympatyczny, pisać interesująco i nie traktować witryny jako słupa reklamowego. Same teksty promocyjne na zasadzie "kup", "zamów", "zapisz się" - nie działają, praktycznie wcale. Najlepiej sprzedają się rozmaite historie, zatem jeśli musisz już coś sprzedawać, to wysil szare komórki na nieco bardziej interesujący tekst.

Co istotne, na blogu można też dzielić się także swoimi porażkami z życia codziennego. I nie ma w tym nic złego albo podejrzanego. Jeśli uwzględnisz we wpisie rozwiązania, które być może pomogą komuś uniknąć podobnej wpadki, to duża szansa, że zdobędziesz lojalnych odbiorców.
Co jeszcze dobrze się sprzedaje? Branżowe artykuły pełne porad,  publikacje na temat tego, co w danej chwili jestna topie, rankingi firm/narzędzi, wywiady z ciekawymi osobistościami, real-time marketingowe aktywności albo teksty nawiązujące do znanych eventów / wydarzeń / konferencji etc.

Content is the king

Dobra treść jest na wagę złota, a im bardziej wiarygodna - tym lepiej. Trzeba też uważać na kradzież tekstów czy multimediów, bo przecież żaden twórca nie lubi być okradany. Ochrona praw autorskich dotyczy także blogosfery, zatem pamiętajmy, aby każdy pożyczony fragment odpowiednio oznaczyć. Zawsze i bezwzględnie. Takie zachowanie popłaca, gdyż Twoja aktywność może się okazać nietypowa i zyskasz darmowy backlink do bloga (mega cenny z punktu widzenia SEO).



Jak mierzyć zasięgi?

Publikacja wpisów i prowadzenie bloga to dopiero początek. Razem z Twoim zaangażowaniem, a także wkładem pracy w bloga - zaczniesz się interesować trochę bardziej statystykami, licznikami odwiedzin, popularnością, wpływowością, zasięgiem oraz różnymi analitycznymi wskaźnikami. Zadaniem bloga jest kreowanie Twojego e-wizerunku, a żeby móc to robić - powinien trafiać do jak najszerszego grona odbiorców. 

Mierzyć zasięg można - amatorsko - m.in. poprzez:
  • liczbę odsłon
  • ilość komentarzy pod wpisami
  • udostępnienia w mediach społecznościowych
I trochę bardziej profesjonalnie z uwzględnieniem m.in.:
  • współczynnika odrzuceń
  • śledzenia zachowań użytkowników na stronie
  • sposobu pozyskiwania nowych czytelników
  • danych demograficznych i/lub lokalizacyjnych
------
Podejmowane działania nie przynoszą efektu? Nic straconego! Na początku bywa ciężko, ale patrząc z dłuższej perspektywy czasu - to się zwyczajnie opłaca. 
------

Zarabianie na blogu

Temat-rzeka, ale puenta jednaka: zarabiać na blogu można. I to nie tylko chodzi tutaj o pieniądze., bo przecież nic nie stoi na przeszkodzie, aby influencer prowadził firmowego bloga dla sklepu internetowego. Z powodzeniem może też Twórca internetowy prowadzić firmowe kanały na YouTube, Facebooku tudzież w innych mediach społecznościowych. 

Nie zapominaj o SEO / SEM

Google wciąż jest najbardziej popularny i warto pamiętać o pozycjonowaniu.  Im wyżej w rankingu będzie się wyświetlał Twój blog, tym lepiej! A żeby do tego doprowadzić, to wcale nie potrzebujesz mieć za plecami marketingowego ninjasa z 10-letnim doświadczeniem. 

  • postaw na zadbane i oryginalne treści
  • używaj tagów we wpisach
  • ustaw przyjazną strukturę linków na blogu
  • nie zapominaj o dokładnym opisywaniu grafik
  • no i nie bój się instalować dedykowanych wtyczek / pluginów SEO

Post a Comment

Leave a message

Nowsza Starsza