Prowadząc usługi doradczo-consultingowe od kilkunastu lat spotkałam już wiele polskich firm oraz przedsiębiorstw, które pragnęły ekspansji poza Polskę. Dlaczego warto założyć oddział firmy w Szwajcarii?
Próbowaliśmy wspólnymi siłami różnych działań. Wspierałam przy marketingu internetowym, logistyce czy procesach rekrutacyjnych, a dzięki doświadczeniu, które zdobyłam - wiem już całkiem dobrze czego wymaga rynek szwajcarski od polskich producentów. 
Jeśli polska firma planuje ekspansję na rynek szwajcarski i chce być poważnym graczem na rynku (tzn. zarabiać powyżej 2mln CHF rocznie), to pierwszym jej krokiem powinna być jednogłośna decyzja i gotowość do otwarcia filii na terenie Szwajcarii.

Posiadanie oddziału firmy w Szwajcarii wzbudza zaufanie

Stawiamy na lokalnych partnerów (nawet jeśli są drożsi). Co to oznacza w praktyce? Łatwiej jest przekonać szwajcarską firmę do współpracy z niewielką, ale także szwajcarską firmą aniżeli przedsiębiorstwem zagranicznym. I nawet jeśli to zagraniczne przedsiębiorstwo jest dużą, stabilną czy prężną firmą z setką pracowników, to w Szwajcarii - bez fizycznego oddziału - nie prezentuje się wiarygodnie.

Szwajcarskie konto to podstawa

Konto szwajcarskie pozwala płacić ludziom przelewami lokalnymi. Jest to dużo wygodniejsze rozwiązanie niż przelewy międzynarodowe. I chociaż szwajcarska branża bankowości znacząco w tyle pozostaje za tą, którą mamy w Polsce, to warto się do niej dostosować. 

Świadome kreowanie wizerunku firmy na rynku szwajcarskim

Polski przedsiębiorca z własną firmą w Szwajcarii ma lokalny numer dla klientów, może dzwonić w lokalnej strefie czasowej, posiada magazyn z produktami, pracownika obsługującego szwajcarskich klientów i produkty gotowe do wysyłki w każdej chwili. Inwestując kapitał w nowo otwarty oddział - postrzegany jest jako wiarygodny partner biznesowy na którym można będzie polegać w przyszłości. 

Lokalne partnerstwo

Wystarczy zadbać o infrastrukturę biznesową, produkty na magazynie, pracowników lokalnych, przejrzystą księgowość i klientów. Nawet niewielka firma, która dobrze sobie radzi na rynku - może się okazać apetycznym kąskiem dla lokalnych inwestorów. 

Pieniądze

Generalnie jeśli nie wiadomo o co chodzi, to z reguły chodzi o pieniądze. 1chf = 4pln, więc nie ma większej potrzeby, by przekonywać, że to się naprawdę opłaca. Nawet jeżeli cena  produktu zostanie odpowiednio przystosowana (czyt. zawyżona) i dojdą jeszcze koszty transportu, to w porównaniu z tym co mamy tutaj na miejscu - i tak będzie się opłacać. 
Potencjał jest ogromny, choć niewykorzystany.

Od czego zacząć?

Bez względu na strategię jaką posiadamy - warto zacząć od znalezienia Koordynatora / Menadżera / Reprezentanta / Ambasadora marki. Najlepiej jak mieszka on w Szwajcarii, jest mega wszechstronny i może wesprzeć na różnych etapach działania - począwszy od formalności związanych z założeniem firmy, poprzez pomoc przy wynajmie lokalu sklepowego / magazynowego, aż po codzienne zadania związane z opieką nad pracownikami, księgowością czy procesami logistycznymi.


No.
To kiedy oddział Twojej firmy zobaczę w Szwajcarii ??


Post a Comment

Leave a message

Nowsza Starsza