W Polsce jest ponad 20 mln graczy komputerowych, z czego w gry gra 50% z nich. Na całym świecie to jeden z najprężniej rozwijających się segmentów - napędzany rosnącymi wymaganiami sprzętowymi gier i oczekiwaniami graczy. Coraz więcej osób traktuje gry niekoniecznie jako rozrywkę, lecz sposób na życie czy też zarobek.

Gaming wpłynął na tyle głęboko do głównego nurtu, iż stał się świetnym nośnikiem reklamowym. W ostatnich miesiącach marketerzy prześcigają się w pomysłach na angażujące aktywacje dla graczy, aby przekonać ich do zakupu swoich konkretnych pozycji. Coraz bardziej popularne stają się działania łączące marki konsumenckie z konkretnymi tytułami gier, czyli tak zwany jako co-marketing

Działania co-marketingowe łączące markę z gamingiem są wciąż innowacyjnym trendem na polskim rynku. Pozwalają na uzyskanie zadowalającej synergii dla obu stron w kampanii: dla marki to dotarcie w atrakcyjny i nowatorski sposób do graczy; dla gry czy wydawcy - możliwość dodatkowej monetyzacji prac i dodatkowa widoczność.

Cyberpunk to całkiem świeży przykład co-marketingu. 

Dlaczego?

Głównym powodem popularności gry przed premierą była kampania marketingowa stworzona przez CD Projekt Red, która trwała - bagatela - blisko 8 lat. Od ogłoszenia produkcji aż do dziś angażowano graczy na różne sposoby. Cyberpunk 2077 bazuje na kontekście dystopijnej przyszłości high tech & low life, w której technologia jest ważniejsza od człowieczeństwa, do której ludzkość z każdym dniem po ogłoszeniu premiery była bliżej. 

Od pokazu gry w 2019 roku podczas którego ogłoszono udział Keanu Reevesa, kampania nabrała tempa. Aktor znany z cyberpunkowych filmów przyczynił się do poszerzenia kontekstu i wzmocnił rozpoznawalność gry w mainstreamie. 

Przy finałowej części kampanii zasada cyberpunkowego świata pełnego neonowych reklam high tech & low life przeszła do poziomu meta i gra zaczęła pojawiać się w komunikacji marek niezwiązanych bezpośrednio z gamingiem.

---

Cyberpunk 2077, świat pełen neonowych reklam, stał się atrakcyjny do wspólnej komunikacji z markami także spoza gamingu. W Polsce działań ko-marketingowych ze studiem podjęło się kilka zróżnicowanych brandów:

---

Sprite x Cyberpunk 2077

Wspólna akcja marketingowa przy launchu gry. Claimem współpracy ko-marketingowej z CD Projekt Red stało się “W 2077 pragnienie to przeszłość”, a w ramach kampanii powstała dedykowana puszka z męskim i żeńskim V i Jackie oraz loteria konsumencka z grą i oficjalnymi gadżetami do wygrania. Całość promowana zarówno online, za pośrednictwem kanałów influencerów, jak i offline na evencie premierowym gry w Polsat Games;

Play x Cyberpunk 2077

Wspólna akcja marketingowa i brandowana usługa. Operator od kilku lat prowadzi działania ambasadorskie z twórcami gamingowymi pod hasłem #GamersGonnaPlay, i współpracę ko-marketingową z premierą gry wpisali w te działania. W ramach wspólnej kampanii powstał konkurs na artwork z którego powstał mural w Warszawie i oferta dedykowana graczom z pakietem gadżetów gry, godny pochwalenia jest spójny z komunikacją i nienachalny placement podczas telewizyjnej premiery gry w Polsat Games, w ramach której partner stworzył studio z netrunnerami — influencerami gamingowymi śledzącymi hashtag wydarzenia na Twitterze;

Cropp x Cyberpunk 2077

Brandowany produkt i wspólna akcja marketingowa. Cropp, a w zasadzie cała grupa LPP do której należy, otrzymał licencję na odzież Cyberpunk 2077. Case o tyle ciekawy, że zazębiający się z działaniami studia, które własnym produkuje i sprzedaje merch związany z grą. LPP, przez swój zasięg, rozszerzyło dostępność produktów, a CDPR utrzymuje wyłączność na te najbardziej wymyślne wzory z 2077. Współpraca komunikowana m.in. przez press packs z kolekcją wysyłane do influencerów gamingowych;

Old Spice x Cyberpunk 2077

Wykorzystanie licencjonowanych assetów związanych z grą. Najbardziej zaskakujący partner przy premierze. Old Spice już od kilku lat komunikuje się za pośrednictwem gamingu, w tej współpracy co-marketingowej gra obecna jest na pudełku zestawów świątecznych, co tylko potwierdza jak silną marką jest Cyberpunk 2077;

Samsung x Cyberpunk 2077

Wykorzystanie licencjonowanych assetów związanych z grą. Najbardziej oczywista z opisywanych współprac. Samsung korzystając z assetów gry promował swoje telewizory i monitory Cyberpunk 2077. W Stanach Samsung wraz z wydawcą gry i Microsoft zorganizował osadzony w klimacie gry konkurs, w którym do wygrania był limitowany telewizor w wersji inspirowanej grą.



Nowsza Starsza