Chcesz założyć własnego bloga i jednocześnie uniknąć kosztów związanych z zakupem serwera? Da się zrobić.
Poniżej spis mniej tudzież bardziej popularnych platform - najczęściej wybieranych przez internautów z całego świata.



Niezbyt znana platforma - stanowi ciekawą alternatywę dla standardowego WordPressa. Narzucony adres internetowy nie jest nadzwyczaj skomplikowany i prezentuje się mniej więcej w deseń: http://myblogname.weebly.com 

Zalety:
- intuicyjny panel administratora
- wygodny i intuicyjny page builder "przesuń i upuść" 
- wsparcie SEO 
- funkcje udostępniania w mediach społecznościowych 
- responsywne motywy
Wady:
- intuicyjny panel administratora
- reklama, której nie sposób się pozbyć
- 500MB przestrzeni dyskowej
- limity multimedialne
- użytkownicy nie mogą się rejestrować

------



To jedna z popularniejszych pozycji. Wixowa strona może być blogiem, sklepem internetowym albo profesjonalną witryną firmową. Jeśli planujesz założyć swój pierwszy blog, to będzie to miejsce godne polecenia.

Zalety:
- pokaźny wybór szablonów
- dostęp do biblioteki darmowych zdjęć stockowych
- opcje SEO
- aplikacja dzięki której można zarządzać stroną z poziomu telefonu
- podstawowe funkcje dla mediów społecznościowych i e-mail marketingu
Wady:
- nie można aktywować Google Analytics w darmowym wariancie
- 500MB przestrzeni dyskowej
- reklamy statyczne nie do usunięcia
- długa nazwa domeny: mojanazwa.wix.com/customname
- wymagana jest rejestracja przy dodawaniu komentarzy

------



Osławiona już, niemalże kultowa pozycja w tym rankingu. Nie idealna co prawda, lecz godna uwzględnienia.

Zalety:
- intuicyjny panel administratora
- nowoczesne i ładne szablony
- opcje SEO + automatyzacja wpisów w mediach społecznościowych
- niezawodność

Wady:
- wwietlają się reklamy
- 3GB przestrzeni dyskowej
- ograniczony wybór motywów
- nie można wgrywać pluginów
- tylko podstawowe możliwości jeśli chodzi o dostosowanie motywu
------



Platforma zadebiutowała w 2012 roku jako dodatkowe przedsięwzięcie jednego z założycieli Twittera, który chciał zmienić internetowy model blogowania. Efekt? Miejsce, które nagradza za pisanie wysokiej jakości treści.  Nie ma reklam, lecz czytelników zachęca się do opłacenia członkostwa. Opłaty abonamentowe są następnie dzielone między autorów, na podstawie różnych wskaźników, takich jak liczba subskrybentów, zaangażowanie itd.

Medium stawia na minimalizm. Blogi tu są proste i minimalistyczne, bez fajerwerków czy zbędnych gadżetów. Nie ma też większej kontroli nad funkcjami bloga i jego wyglądem. Za to spotkasz tutaj społeczność - bagatela - ponad 60 miliardów użytkowników z całego świata. O ile początkujący blog w nieznanym miejscu, nie ma zbyt wielu odbiorców, o tyle tutaj każdy każdemu pomaga i nawet z niszową tematyką znaleźć można czytelników już na samym starcie. 

------


WEBNODE

Kolejna platforma umożliwiająca tworzenie spersonalizowanych blogów. Jego nietypowość polega na tym, że w wersji premium można aktywować wielojęzyczność dla stron lub/i postów. 

Zalety:
- intuicyjny system, łatwy w obsłudze
- estetyczne szablony
- niewielka reklama

Wady:
- przepustowość 1GB
- 100MB miejsca
- brakuje sekcji komentarzy
------

BOOKMARK

Kreator stron internetowych (blogów) z systemem sztucznej inteligencji. Jego zadaniem jest pomoc przy zaprojektowaniu użytecznego i ładnego miejsca w sieci. Rewelacyjny co prawda nie jest, ale żeby wydawać jakiekolwiek oceny czy opinie - warto przetestować u siebie. 

Zalety:
- szybka konfiguracja oparta na sztucznej inteligencji
- prosty interfejs
- intuicyjny i łatwy w obsłudze

Wady:
- przepustowość 1GB
- 100MB miejsca
- brakuje sekcji komentarzy


------



Skupia się on głównie na prostocie użytkowania. Jedną z kluczowych zalet systemu jest edytor - bardzo intuicyjny, łatwy w obsłudze, godny polecenia dla początkujących, którzy chcą zaprojektować ładnie wyglądającego bloga. Darmowy pakiet pozwala podpiąć mały sklep internetowy do strony (max 5 produktów). 

Zalety:
- nieograniczona liczba stron i wpisów
- można połączyć z darmowym sklepem internetowym (max 5 produktów)
- aplikacja wspomagająca publikację postów z telefonu

Wady:
- ograniczenia SEO
- 500MB miejsca
- niewielka liczba szablonów do wyboru

------



Chciałam dodać Bloggera do tego spisu, gdyż pomimo upływu czasu i limitów jakie daje, to wciąż jest znaną platformą nie tylko dla początkujących. Niestety nie widać żadnych ulepszeń dla niego, miejmy nadzieję, że nie podzieli losu społeczności Google+ 

Zalety:
- wbudowane statystyki bloga
- całkowicie darmowy, bez reklam
- integracja z innymi narzędziami Google (np. Dysk, zdjęcia)

Zalety:
- brak dostępu do kodu źródłowego

------




Baza użytkowników jest największym atutem Tumblr. Witrynę odwiedza miesięcznie 550 milionów odwiedzających; system posiada ponad 459 milionów blogów. Został zaprojektowany do pracy jako sieć społecznościowa w której zachęca się do share'owania treści innych osób, subskrybowania ich kanałów i ogólnie komentowania czy dzielenia pracą.


Zalety:
- całkowicie darmowy, bez reklam 
- intuicyjny interfejs
- nieograniczona przestrzeń dyskowa

Wady:
- pliki nie mogą być większe niż 10MB / 1MB dla GIFów
- brak SEO i statystyk
- ograniczona ilość darmowych szablonów
------



To ostatnia propozycja w tym zestawieniu - profesjonalna platforma wydawnicza i zarazem potężne typu open-source, które jest świetnym rozwiązaniem jeśli chcesz zacząć tworzyć publikacje online. 

------


Jakieś inne ograniczenia?


Niestety tak. Znajdziesz ich całkiem sporo. Dzięki nim  dostawcy ograniczają liczbę funkcji, aby zachęcić do zakupu płatnej subskrypcji. Najczęściej spotykane z nich to:

brak profesjonalnych nazw domen:  Twój blog będzie hostowany na www.twoj-adres-bloga.platform.comNie wygląda to profesjonalnie, ale na szczęście: z reguły można podczepić własną domenę, żeby było lepiej

nie można usunąć reklam:  kolejna rzecz na którą wpływu nie masz

ograniczone miejsce do przechowywania plików: będziesz ograniczony pod względem przestrzeni danych. Podczas gdy tekst stanowi tylko kilka kilobajtów, obrazy i inne media są cięższe

ograniczona przepustowość: jeśli zbyt wiele osób przeczyta twoje treści, osiągniesz miesięczny limit, a blog zostanie wyłączony.


---


Czy można zarabiać na bezpłatnym blogu?

W większości przypadków można. Zazwyczaj możliwe jest włączenie sieci reklamowej (takiej jak AdSense) i publikowanie partnerskich linków marketingowych, nawet przy bezpłatnych planach. Istnieją jednak ograniczenia dotyczące WordPress i Medium.

---

Co z SEO?

Jeśli planujesz uzyskać ruch z Google i innych wyszukiwarek, powodzenia. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek wymaga dostępu do kodu źródłowego strony, a żaden z dostawców tego niestety, nie umożliwia. Dlatego też, jeśli SEO jest dla Ciebie mega istotne - nie decyduj się na bezpłatne platformy i zainwestuj w hosting i domenę.


Post a Comment

Leave a message

Nowsza Starsza