Hashtagi podbiły media społecznościowe. Są obecne praktycznie wszędzie. Mówiąc w skrócie: to słowa (albo kombinacje słów) poprzedzone znakiem #. I choć czasem mogą one wydawać się zbędne czy niepotrzebne w komunikacji, to trudno bez nich się obejść. Pozwalają na dotarcie do nowych odbiorców, zwiększają zasięgi oraz wzbudzają zainteresowanie. Dodatkowo, mogą się okazać całkiem niezłą zabawą. 

Bez względu na to czy prowadzisz firmę, kanał na YouTube czy bloga - hashtagi spotkasz praktycznie w każdym miejscu. Szczególnie dobrze sprawdzają się w mediach społecznościowych, dlatego warto poznać kilka dobrych praktyk, dzięki którym osiągniesz wyznaczone cele.

  • Generuj buzz: tworzenie konkursów, testów, promocji, loterii czy wyprzedaży to zawsze ciekawa inicjatywa. Użytkownicy częściej będą udostępniać Twoje materiały, jeśli w puli pojawi się nagroda. Przykładowo: jeśli promujesz nową cukiernię o nazwie Leena's Sweet Shop, to daj zniżkę (albo zaoferuj darmowe produkty) użytkownikom, którzy publikują treści w social media opatrzone hashtagiem  #LeenaSweetShopPromo
  • Używaj odpowiednich hashtagów: zainspiruj się hashtagami konkurencji. Jeżeli promujesz tanie bilety lotnicze, to warto bazować na słowach kluczowych, np. #TanieBilety #LastMinute itd. Korzystanie z popularnego hashtagu niezwiązanego z Twoim produktem (np. #SelenaGomez we wpisie o tanich biletach lotniczych) nie przyniesie żadnej korzyści - zostaniesz odczytany jako spamer i ucierpi Twoja wiarygodność.
  • Nie bój się stworzyć dedykowanego hashtaga: wybierz pojedyncze słowo, które może reprezentować Twoją markę, firmę albo bloga. Konsekwentnie dodawaj je do swoich publikacji w social media - dzięki temu użytkownicy odnajdą wszystkie Twoje wpisy w jednym miejscu.
EDIT: Chcesz używać hashtagów do zwiększenia zasięgów? Upewnij się, że wpisy są ustawione jako publiczne. Ich widoczność uzależniona jest od ustawień prywatności. Dlatego też, jeżeli Twoje konto ma charakter prywatny, to tylko osoby upoważnione do przeglądania profilu będą miały do nich dostęp. 


Hashtagi w mediach społecznościowych

Twitter: to miejsce narodzin hashtagów, dlatego tu jest ich najwięcej. Segregują one zasadniczo tematykę rozmów, a potem pod nosem Ci się wyświetla lista proponowanych hashtagów tematycznych.

Tumblr: treści tutejsze opatrzone są specjalną sekcją "tag" w której można umieścić tagi działające jako hashtagi.

Facebook: pomimo, że twórcy platformy wprowadzili możliwość ich używania, to po dzień dzisiejszy nie widać jakiegoś specjalnego szału w tym kierunku.

Instagram: hashtagi mają się tutaj bardzo dobrze. Szczególnie te stworzone ze specjalną myślą o wyzwaniach fotograficznych.

Czasami hashtagi nie wnoszą do treści nic konstruktywnego - poza specyficznym humorem.
  • "Kasia XYZ na prezydenta? #IwouldratherhaveamooseJest mało prawdopodobne, żeby ktoś chciał wyszukiwać hasło #Iwouldratherhaveamoose, więc całość nabiera humorystycznego wydźwięku
  • Nie cierpię ludzi palących e-papierosy #whygodwhy



Są darmowe narzędzia badające popularność wybranych hashtagów. Są też firmy, które udostępniają raporty czy spisy z podziałem na branże albo tematykę. Można poszperać na Hashtag.org, aby odkryć to, co jest trendy. Można też zajrzeć na Best Hashtags i wyszukać hashtagi dla swojej branży / niszy. Albo skorzystać z gotowego generatora hashtagów.



Hashtagi w wynikach wyszukiwania

Dla niektórych może to być niespodzianka, ale jeśli wpiszesz w Google, np. #SEO, to ponad wynikami organicznymi wyświetlą Ci się linki do Twitterowych stron o #SEO. W zależności od hasła, które zdecydujesz się wyszukiwać - Google może Ci też zwrócić wyniki z Facebooka albo innych sieci społecznościowych.


Dlaczego warto korzystać z hashtagów?

Istnieje wiele powodów dla których warto ich używać w kampaniach internetowych. Poniżej zebrano te najważniejsze:

  • internauci śledzący dany hashtag mogą zobaczyć Twoje treści nawet jeśli Cię nie znają / śledzą / obserwują. Mówiąc w skrócie: dzięki popularnym hashtagom jesteś widoczny bardziej niż Ci się wydaje - zwiększasz liczbę odwiedzin w profilu i grono potencjalnych odbiorców
  • to świetny sposób na aktywne uczestniczenie w dyskusjach / opowieściach / rozmowach. Jeśli widzisz np. na Twitterze popularny wątek i chcesz dodać do niego swoje przysłowiowe 3 grosze - wystarczy dodać do swojego komcia hashtag, a wszystkie osoby śledzące wątek zobaczą Twój wpis
  • pomagasz w gromadzeniu cennych informacji. Przykładowo, dodając hashtag #SEO w tweecie, pokazujesz Twitterowi, że Twoja treść dotyczy SEO. Oznacza to, że pojawi się ona w wynikach wyszukiwania, gdy ktoś będzie szukać wiadomości o SEO na Twitterze.

---

Jeżeli po publikacji wpisu opatrzonego hashtagami zauważysz pozytywne zmiany - oznacza to, że jesteś na dobrej drodze. Jeśli jednak nic się nie wydarzy, to znak, że hashtagi powinieneś zastąpić innymi.
Najbardziej efektywne hashtagi to takie, które maksymalizują zaangażowanie i przekładają się na wzrost liczby obserwatorów.

Post a Comment

Leave a message

Nowsza Starsza